'P.C. Hooftstraat trekt steeds luxere retailers'

Luxe winkelketens in de P.C. Hooftstraat maken plaats voor retailers in een nog hoger segment. Dat signaleert vastgoedonderneming Cushman & Wakefield in een rapport over de Amsterdamse winkelstraat, meldt Vastgoedmarkt.

“De afgelopen jaren hebben wij retailers zoals Hugo Boss en Mexx plaats zien maken voor retailers die in het meest luxe segment van de markt opereren, zoals Prada, D&G en IWC”, stelt Arjen Boesveldt, partner en hoofd retail bij Cushman & Wakefield. In de P.C. Hooftstraat veranderde de afgelopen 2,5 jaar 25 winkelpanden van huurder.

De komende jaren zullen nog meer internationale retailers zich in de winkelstraat vestigen, verwacht de vastgoedonderneming. Ze mikken namelijk op locaties waar toeristen van buiten de Europese Unie, zoals Rusland, China en Japan, komen.

Deze groep geeft relatief veel uit aan luxe goederen, doordat het besteedbaar inkomen van de middenklasse in die landen sterk is gestegen en ze een fiscaal voordeel hebben bij aankopen in Europa. “De verwachting is dat de komende tien jaren het aantal internationale toeristen uit onder andere Azië en Rusland fors toeneemt, waardoor het bestedingspotentieel ook toeneemt”, zegt senior research consultant Michiel Boonen.