'Kledingwinkels verdwijnen verder uit straatbeeld'

Het aantal fysieke kledingretailers in ons land blijft de komende jaren afnemen. Dat blijkt uit een marktanalyse van Han Eisma van onderzoeksbureau Facts(2)Act op basis van verschillende onderzoeksbronnen, dat in het juninummer van RetailTrends is gepubliceerd.

In 2013 staakten bijna 2100 fashionretailers hun activiteiten. Dat is zes procent meer dan in 2012. Tegelijkertijd zagen zeshonderd kledingwinkels het levenslicht, drie procent minder dan het jaar ervoor. Nederland telt momenteel circa zeventienduizend fysieke kledingwinkels. De zelfstandige speciaalzaak zal het afleggen tegen internationaal opererende ketens, stelt Eisma.

Naast de verwachting dat consumenten in 2020 een kwart van de kleding online aanschaffen, gebruiken ze de websites van retailers vaak ter oriëntatie. De sites zorgen voor een enorme transparantie op het gebied van assortiment en prijs, aldus Eisma. En prijs is nog altijd leidend bij de aankoop van kleding. 

Voor fashionretailers is het daarom zaak een heldere omnichannelstrategie te hebben. Forever 21 en Pull & Bear doen dat bijvoorbeeld met een omnichannelstrategie waarbij de fysieke winkels beleving uitstralen en dicht bij de doelgroep blijven.

Dergelijke internationale spelers maken een opmars in ons land. Primark is volgens Eisma de grootste internationale uitdager. Met onder meer een lowcoststrategie, aantrekkelijke winkellocaties en continue vernieuwing van het assortiment boekte de modeketen een omzetgroei van 22 procent.

In het juninummer van RetailTrends worden de ontwikkelingen binnen de fashionbranche nader belicht. Zo gaat Eisma in op de internationalisering van de winkelstraat, de 'versnipperde kledingmarkt' en mediabestedingen van onder meer Zalando en Wehkamp. RetailTrends 6 verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een jaarabonnement.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends