Zelfstandige drogisterijondernemers hebben hun omzet in tien jaar tijd met circa 45 procent zien teruglopen tot 645 miljoen euro. Waar deze groep in 2004 nog goed was voor 30,7 procent van de totale omzet, ligt het marktaandeel inmiddels op 16,2 procent. Dat blijkt uit een analyse van Facts[2]Act op basis van cijfers van Nielsen Media, die in het oktobernummer van RetailTrends is gepubliceerd.
In 2000 hadden de zelfstandige drogisterijen nog een marktaandeel van 43,5 procent. Samen beschikken zij nog altijd over 1215 vestigingen, maar dat is eenderde minder dan tien jaar terug. De gemiddelde omzet van de zelfstandige drogist is in die periode daarnaast gedaald van 650 naar 530 duizend euro. “Het is dus niet verwonderlijk dat veel zelfstandige winkels hun deuren hebben moeten sluiten”, aldus eigenaar Han Eisma van het onderzoeksbureau.
De Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB) trok eerder dit jaar al aan de bel over de schrijnende situatie bij veel zelfstandige ondernemers. Zij ondervinden met name grote hinder van de opkomst van grootwinkelbedrijven als Kruidvat, Trekpleister en Etos. De traditionele drogisterijketens zagen hun omzet sinds 2004 met bijna dertig procent toenemen, als gevolg van een grootschalige uitbreiding van het winkelbestand.
Deze uitbreiding had nog een ander strategisch doel, stelt Eisma. “Namelijk het afblokken van de opkomst van nieuwe discountformules zoals Action, Big Bazar en Op=Op Voordeelshop.” Eisma gaat in de analyse tevens in op de opschudding die deze relatief nieuwe formules hebben veroorzaakt. “Het drogisterijlandschap is de afgelopen jaren drastisch veranderd”, concludeert hij.
Het oktobernummer van RetailTrends verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0