'Lidl in 2018 grootste supermarkt van West-Europa'

Schwarz Gruppe gaat Carrefour over vier jaar voorbij als grootste supermarktconcern van West-Europa. Het moederconcern van Lidl boekt in 2018 meer dan tachtig miljard euro omzet in het supermarktkanaal. Dat blijkt uit het ‘Western European Trends Report’ van Planet Retail.

Discountformules zijn momenteel de grootste groeiers binnen de supermarktbranche in West-Europa, stelt retailanalist David Gray. “Dat wordt versterkt doordat discounters focussen op A-locaties, meer merkproducten opnemen en meer vers voedsel introduceren.” Deze fundamentele veranderingen zorgen er volgens hem voor dat de verschuiving van traditionele naar discountspelers permanent is.

Waar de verkopen in West-Europa mondjesmaat stijgen, zullen discounters tot 2018 naar verwachting jaarlijks met ruim vier procent groeien. Schwarz Gruppe spant daarbij met een groeipercentage van bijna vijf procent de kroon. Hypermarkten en grote supermarkten noteren daarentegen een jaarlijkse groei van nog geen twee procent.

Naast discounters zijn gemaksformules een opkomend fenomeen, stelt Gray. Het is volgens hem vooral in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk één van de snelst groeiende kanalen in de fysieke retail. “Ik verwacht de komende twaalf maanden een verdere uitrol van gemaksformules in de hele regio, aangevoerd door grote spelers Carrefour en Tesco.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!