Afbreekbare shoppingtas en de verjaardag van de barcode

De verjaardag van de streepjescode en de biologisch afbreekbare Rag_Bag kwamen de afgelopen week voorbij op social media.

De streepjescode vierde donderdag zijn veertigste verjaardag. Op 26 juni 1974 werd in supermarkt Marsh in Troy, Ohio een pakje kauwgom gescand aan de kassa. Albert Heijn haalde de streepjescode in 1976 naar Nederland, waarna de lange wachtrijen ook in ons land verdwenen. Inmiddels vindt de handeling wereldwijd meer dan vijf miljard keer per dag plaats.

In de wekelijkse Facebookrubriek 12x de bijzonderste locaties voor een grote gele M. De vestiging van McDonald’s in het Chinese Yangshou heeft het mooiste uitzicht, terwijl het filiaal in Taupo in Nieuw-Zeeland in een vliegtuig gevestigd is. Ook de Amerikaanse filialen in Dallas en Vinita springen in het oog.

Verder op Facebook een bushalte van LEGO, de shopping phone van Amazon, de eerste Europese winkel van Unilevers T2, de eerste stadswinkel van IKEA en een WK-inhaker van twee PLUS-ondernemers uit het Brabantse Best.

Op Pinterest kwam de biologisch afbreekbare Rag_Bag voorbij. Klanten van het Zweedse herenlabel Uniforms for the Dedicated krijgen hun aankopen mee in deze tas. Wie de Rag_Bag binnenstebuiten vouwt, krijgt een grote ‘envelop’ om oude kledingstukken in te versturen naar een liefdadigheidsdoel. De portokosten zijn al betaald.  

Het store design van de Haagse en Amsterdamse vestiging van De Vegetarische Slager kenmerkt zich door rust met ambachtelijke accenten, zoals een ouderwetse weegschaal. De foodretailer met vleesvervangers opende in 2010 zijn eerste eigen winkel in de hofstad en draaide in 2013 met een omzet van ongeveer drie miljoen euro break-even. Voor veel consumenten is de smaak van echt vlees niet te overtreffen, maar De Vegetarische Slager probeert deze smaakbeleving zo goed mogelijk na te bootsen. "Onze droom is om alle dieren te bevrijden uit alle voedselketens", aldus oprichter Jaap Korteweg.

Verder onder meer een infographic met actuele foodtrends, de Praagse T-Boutique waar theemerk Dilmah zijn producten presenteert en de New Yorkse pop-up store van Odin. Deze tijdelijke winkel van de parfumretailer is volledig gedecoreerd met parfumflacons die gegoten zijn in wit gipscement. 

Volg RetailTrends Media op Facebook en Pinterest.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!