De Nederlandse supermarktomzet kwam vorige maand vier procent hoger uit dan in juni 2013. Supermarkten boekten afgelopen juni 2,74 miljard euro omzet, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeker GfK.
De omzet per kassabon lag de afgelopen maand gemiddeld op 23,63 euro. Dat is 5,2 procent hoger dan vorig jaar. Het aantal bezoeken liep iets terug.
De omzetstijging wordt deels verklaard doordat Pinksteren dit jaar in juni viel en vorig jaar in mei. Daarnaast profiteren supermarkten van het WK voetbal dat vorige maand van start ging. De additionele WK-omzet is inmiddels opgelopen naar 42 miljoen euro. In totaal boekte de supermarktbranche afgelopen week 684 miljoen euro omzet, een stijging van 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De afgelopen week kocht 12,7 procent van de Nederlandse huishoudens een Oranje gerelateerd product. Dat percentage lag een week eerder nog op 14,5 procent. De afname is te verklaren door de beperkte voorraad Oranjeproducten van supermarkten, stelt GfK. Zo ligt een van de populairste producten, de Oranjevla van FrieslandCampina, sinds deze maand niet meer in het schap.
Reacties 0