De meeste grootwinkelbedrijven in Nederland richten zich alleen op het kortetermijnrendement. Bij veel grote retailers heerst dan ook een gebrek aan innovatie, zegt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar in het zomernummer van RetailTrends.
Om bijvoorbeeld online op een goede en systematische wijze te integreren, zijn investeringen nodig. Daarbij geldt dat er een periode geen winst wordt gemaakt, aldus Molenaar. Hij prijst de strategie van de Bijenkorf die zich focust op het rendement op de lange termijn. “Zij neemt afscheid van een aantal vestigingen en investeert tweehonderd miljoen euro in de integratie van techniek. Dat betekent dat er tijdelijk minder omzet is en wellicht ook een lagere winstgevendheid.”
Spelers als Macintosh Retail, Free Record Shop en Polare hebben te laat ‘moeilijke maar noodzakelijke keuzes’ gemaakt. Door dalende omzetten en omzetsnelheden uiteindelijk liquiditeitsproblemen. Banken zijn terughoudend met herfinanciering. “Wanneer leveranciers vervolgens niet willen meewerken door andere betalingscondities te accepteren, kom je in een neergaande spiraal terecht.”
Dat heeft Polare ervaren, aldus de voormalig commissaris van de failliete boekwinkelketen. Voor juweliersketen Siebel is een doorstart mogelijk doordat een nieuwe partij geld in de retailonderneming wil steken. “En door afscheid te nemen van Frank De Moor kan Macintosh er wellicht uitkomen.”
Cor Molenaar gaat in het zomernummer van RetailTrends verder in op het belang van investeren in andere retailstructuren. Daarbij is het belangrijk open te staan voor vernieuwing, aldus Molenaar. “Als een bedrijf echt in de moeilijkheden zit, wordt vaak als ‘excuus’ aangegeven dat de directie ‘het al zag aankomen’. Ik vraag me dan altijd af waarom ze niet eerder hebben ingegrepen.” RetailTrends 7/8 verschijnt deze week met EtailTrends 4. Klik hier voor een jaarabonnement.
‘Retailers zijn te weinig innovatief’
Gepubliceerd op 10 juli 2014 om 13:38
Reacties 0