Uitdijende assortimenten dwingen retailers tot automatisering van hun voorraadbeheer. “Retailers die geen structurele maatregelen nemen, krijgen hoe dan ook te maken met een grotere druk op het werkkapitaal”, stelt directeur Peter Bocken van Slimstock Retail in het zomernummer van EtailTrends.
Assortimenten die toenemen in zowel de diepte als de breedte, zorgen vooral in het offline retailkanaal voor uitdagingen. Met de assortment dispersion index (ADI) kunnen de consequenties daarvan worden berekend. Deze index komt tot stand door het aantal artikelen in het assortiment te vermenigvuldigen met het aantal voorraadlocaties. Een hoge ADI vergt veel van de tactische en operationele planners, zegt adviseur Walther Ploos van Amstel van Slimstock Retail. “Met elk nieuw artikel en elke nieuwe voorraadlocatie worden de voorraden hoger en het beheer ervan complexer.”
Het is te complex en te arbeidsintensief geworden om voorraden per artikel en voorraadlocaties handmatig te besturen, aldus Bocken. De enige oplossing is automatisering op basis van beslisregels. Daarin moet de inkoop- en voorraadstrategie van de retailer zijn verdisconteerd. Daarnaast is de koppeling tussen de transactiedata en consumenten van belang.
Dat stelt retailers in staat tot een verlaging van hun ADI door hun assortiment per verkooplocatie aan te passen aan de lokale behoefte. De webwinkel kan daarin een rol spelen. “Als je weet wat het zoekgedrag van consumenten in Amsterdam is, kan je het aanbod van de winkels in de regio daarop afstemmen”, zegt Bocken.
Walther Ploos van Amstel en Peter Bocken gaan in EtailTrends 4 verder in op het belang van slim voorraadbeheer. Zo zorgt het toenemende aanbod in afleveropties en aflevermomenten voor een extra stijging van de fulfilmentkosten. Het zomernummer van EtailTrends verscheen met RetailTrends 7/8. Klik hier voor meer informatie over een abonnement voor jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
‘Assortimentsgroei maakt handmatig voorraadbeheer onmogelijk’
Gepubliceerd op 16 juli 2014 om 00:00
Reacties 0