'Starre regels belemmeren mobiele strategie'

De denkfout die veel retailers maken, is dat ze volledig op eenvormigheid zijn gericht. Zij willen dat merkuitingen overal hetzelfde zijn, ongeacht het soort apparaat of het besturingssysteem. Dat zegt head of mobile Aki Iida van de Amerikaanse etailgigant Zappos in het zomernummer van EtailTrends.

“Als je je in de ontwikkeling van mobiele websites en apps voor smartphones en tablets alleen maar door de starre regeltjes van merkcommunicatie laat leiden, ontwerp je uiteindelijk iets dat de laagste gemene deler heeft”, stelt Iida. De app van Zappos voor Android ziet er daarom heel anders uit dan die voor iOs-gebruikers.

Waar bij de tablet door het grotere beeldscherm ruimte is voor meer uitingen en beleving, moet de retailer voor de smartphone juist een strategische keuze maken welke features hij wil tonen. De buttons nemen bijvoorbeeld relatief meer ruimte in op het scherm. “Dus het gebruik moet zo eenvoudig mogelijk met de belangrijkste elementen in de display.”

Daarnaast wijst Iida erop dat de tablet in tegenstelling tot een smartphone meer een luxeapparaat is. Klanten die via de tablet bereikt worden, kunnen daarom ook wat hoger geprijsde artikelen aangeboden krijgen. Verder ronden consumenten hun aankoop vaker via de tablet af, terwijl de telefoon-app vaker wordt ingezet ter oriëntatie.

Iida stipt in EtailTrends 4 meer verschillen aan tussen de tablet, smartphone en desktop. Daarnaast geeft hij aan waarom Zappos veel energie steekt in het verleiden van de consument om toch vooral in te loggen en bespreekt hij de rol van moederconcern Amazon. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op EtailTrends en RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!