Nog geen klachten bij meldpunt oneerlijke handel

Het vorig jaar opgerichte meldpunt voor oneerlijke handel in de supermarktbranche heeft nog geen klachten binnengekregen. Het klachtenloket werd in september in het leven geroepen om leveranciers de mogelijkheid te geven anoniem hun beklag te doen over oneerlijke handelspraktijken van supermarkten.

Uit het feit dat er nog geen gebruik is gemaakt van het meldpunt kan worden opgemaakt dat het initiatief niet werkt, zo stelt VVD-Tweede Kamerlid Bart de Liefde in Trouw. Het meldpunt is vooral bedoeld voor de agrariërs, die in de nasleep van de prijzenoorlog te maken kregen met supermarktketens die steeds minder wilden betalen. Uit angst hun afnemers te verliezen, was de stap om hier melding van de te maken te groot.

Volgens De Liefde is er in de agrarische sector nog steeds veel onvrede is over de handelspraktijken van supermarkten, maar maken agrariërs hier geen melding van. “Kennelijk is er nog steeds angst”, aldus het Kamerlid. “Je kunt je afvragen hoe anoniem een klager kan blijven.”

Bij het meldpunt zijn het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie en Land- en Tuinbouworganisaties (LTO) betrokken. LTO zegt er alles aan te doen om de anonimiteit van de klagers veilig te stellen en benadrukt dat de proef nog volop in ontwikkeling is.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends