'Blokker Holding moet radicale keuzes maken'

Blokker Holding zou veel onrendabele of kunstmatig rendabele vestigingen moeten sluiten. Daarnaast moet het retailconcern achter onder meer Bart Smit, Big Bazar en Leen Bakker zijn aanwezigheid op het web claimen, stelt iemand die het concern van binnenuit kent in Het Financieele Dagblad. “Waar blijft nou die aankoop van Coolblue of Wehkamp?”

Blokker Holding liet eerder dit jaar aan RetailNews weten te denken aan overnames van andere webwinkels, zonder daar dieper op in te willen gaan. Ook retailexpert Ton Bos ziet een Wehkamp of Neckermann als overnamekandidaten, naast de bouwmarkten van Maxeda en De Mandemakers Groep. “Maar nu de prijs van een webshop veel lager is dan voorheen en je de juiste mensen gewoon kunt inhuren, moet Blokker ook in staat zijn zelf een bol.com uit de grond te stampen”, stelt hij.

Er is een revolutie nodig bij het retailconcern, stelt marketingdeskundige Paul Moers. Kleine veranderingen zijn volgens hem niet voldoende. “Dat betekent dat de top zich ermee moet bemoeien en dat ook het middenkader moet worden vervangen.”

Blokker kondigde eind april aan te focussen op de vernieuwing van zijn winkelformules als Blokker en Leen Bakker. “De winkels van Blokker krijgen net als die van Big Bazar een facelift”, liet secretaris Peter Krenn destijds weten. De discounter lanceerde begin april al zijn nieuwe winkelformule in de Amsterdamse Kalverstraat.

Komende maand worden de eerste pilotwinkels van Blokker geopend. Veel zal afhangen van het succes van die formule, stelt managing director Frank Quix van Q&A Research & Consultancy. Hij is optimistisch, omdat het merk nog altijd een hoge naamsbekendheid heeft. Daarnaast zijn de prestaties van de winkelketen in vergelijking met die van andere retailers ‘nog zo slecht niet’, stelt hij. “Veranderingen kosten tijd en Blokker doet dat in een tijd van ongekende tegenspoed.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!