Wehkamp heeft tienduizend producten weggehaald bij prijsvergelijkingssite Beslist.nl. De Nederlandse etailer staat namelijk niet achter het nieuwe betaalmodel, dat enige weken terug is ingevoerd. Dat laat marketingdirecteur Alexander van Slooten weten aan Emerce.
Webwinkels betalen niet langer voor kliks naar hun site, maar voor de gerealiseerde verkopen. Daarvoor moeten ze een conversiepixel op de website plaatsen die alle transacties inzichtelijk maakt voor Beslist.nl. Daarnaast worden aangesloten webwinkels verplicht af te rekenen op de bruto verkopen. “Dat is voor ons niet interessant, want er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met retouren”, aldus Van Slooten. Wehkamp maakte eind vorig jaar bekend dertig tot veertig procent van alle kledingaankopen teruggestuurd te krijgen.
Ook andere grote spelers als Fonq.nl, Coolblue en bol.com verzetten zich tegen de conversiepixel. Online marketing manager Jeremiah Albinus van Fonq.nl noemt het een machtsgreep. “Ze willen van iedere aangesloten winkel in Nederland de diepste details zien.”
Beslists.nl realiseert zich dat het gevoelige informatie in handen zal krijgen, stelde ceo en eigenaar Kees Verpalen eerder op Twinklemagazine.nl. “Niet vaak genoeg kunnen wij benadrukken dat ons hoofddoel is om hiermee te zorgen dat de webwinkels simpelweg meer gaan verkopen.” De data zal volgens hem nooit worden doorgegeven aan andere partijen.
Reacties 0