De Amerikaanse retailreus Walmart werkt aan een webwinkel die toegespitst is op de individuele wensen van klanten. De webshop toont in eerste instantie producten die aansluiten op de aankoop- en zoekgeschiedenis van de klant.

Daarnaast stemt het zijn homepage af op de locatie en de lokale weersomstandigheden waar de klant zich bevindt. Zo krijgen moeders die zojuist een buggy hebben gekocht de volgende keer aanbiedingen voor luiers en autostoeltjes te zien. Mensen uit New York kunnen wanneer zij op zoek gaan naar sportartikelen producten van de Yankees hoog in hun zoekresultaten verwachten. Deze aanpassingen moeten zorgen voor een meer gepersonaliseerde online winkelervaring.

De uitrol van de nieuwe website vindt gefaseerd plaats. Met de nieuwe online strategie hoopt Walmart zijn tegenvallende online verkopen in de strijd met Amazon een impuls te geven. Afgelopen jaar bedroeg de online omzet van Amazon ruim zestig miljard dollar. De online omzet van Walmart steeg naar tien miljard dollar. De totale omzet van de retailreus bedroeg 473 miljard dollar.