Winkeliers met een PostNL-pakketpunt in hun zaak moeten ook met andere bezorgdiensten kunnen samenwerken. Dat stelt de Vereniging van Postale- en Bancaire retailers (VVP), waarbij supers met een postkantoor zijn aangesloten.
Momenteel mogen retailers met een PostNL-pakketpunt geen zaken doen met andere pakketverzorgers. Daarnaast gaat PostNL de vergoeding voor pakketpunten in 2015 met 25 procent verlagen.
Een winkelier die een contract heeft met PostNL zit hierdoor aan twee kanten in de klem, vindt VVP-voorzitter Gerard van Wezenbeek. “Enerzijds moet hij veel ruimte in zijn winkel ter beschikking stellen en voldoende personeel. Anderzijds betaalt PostNL daarvoor een vergoeding die in de loop der jaren niet is meegegroeid met de kosten die de winkelier hiervoor moet maken.”
Mede door het groeiend aantal online bestellingen is de pakjesmarkt voortdurend in beweging, aldus de VVP. “Naast PostNL zijn op die markt andere bedrijven actief. De klant weet dat niet. Die wil gewoon zijn pakje komen halen of brengen in de buurtwinkel, ongeacht via welk bedrijf dat wordt vervoerd”, zegt Van Wezenbeek. Voor de consument is een vrije marktwerking van belang, stelt de voorzitter. “Hij wil in één winkel al zijn pakketjes kunnen halen en brengen. Ongeacht of deze via PostNL over een andere gedistribueerd worden.”
'Supers met PostNL-punt willen vrije marktwerking'
Gepubliceerd op 11 augustus 2014 om 08:43
Reacties 0