Dumpsupers azen op onderkant van de markt

Waar voor supermarkten aan de bovenkant van de markt nauwelijks beweging is, groeien dumpsupers flink aan de onderkant. De formules Palletvoordeel en Budget Food beschikken bijvoorbeeld inmiddels over meerdere vestigingen, terwijl Gekke Gerrit volgende maand zijn eerste winkel opent.

De trend is ‘harddiscount’, beaamt analist Patrick Roquas van de Rabobank in De Financiële Telegraaf. Onder supermarkten is de concurrentie op prijsniveau messcherp. Dat wordt volgens hem veroorzaakt doordat consumenten minder te besteden hebben en tegelijkertijd meer waar voor hun geld willen. Shoppers zijn daarnaast gevoeliger voor aanbiedingen. “En omdat alle supermarkten daarin meedoen, werkt dat versterkend.”

Supermarkten focussen zich ook meer lage prijzen en minder op hun productaanbod. Het landschap drukt zich meer in elkaar, signaleert Roquas. “Supermarkten die aan de bovenkant van de markt zaten, zijn naar de onderkant opgeschoven. En de traditionele harddiscounters hebben juist een kwaliteitsslag gemaakt.” Doordat traditionele supers qua prijsstelling naar elkaar toe bewegen, onderstaat volgens hem ruimte aan de onderkant van de markt.

Bedrijfsleider Gerrit Hoksbergen van Gekke Gerrit verwacht veel van zijn eerste dumpsuper in de Amsterdamse Spaarndammerbuurt. “Er zijn veel partijhandelaren die zoveel leuke spullen bieden, daar moeten we wat mee doen.” Hij legt uitsluitend A-merken in de schappen. Daarnaast kunnen klanten bij zijn outletsuper terecht voor een beperkt aanbod van brood en groenten.

Supermarktexpert Gerard Rutte is sceptisch over het succes van dumpsupers. Consumenten kunnen er immers niet al hun boodschappen halen. “En ze komen in winkelpanden waar de klad in zit. Het is moedig, maar vergeten wordt dat mensen steeds minder tijd hebben.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends