Blokker vindt zichzelf opnieuw uit

Blokker opent vandaag in Amsterdam de eerste pilotstore van zijn vernieuwde winkelformule. “Blokker wordt een tikje brutaler”, aldus directievoorzitter Jack Peters in De Financiële Telegraaf.

Alle zeshonderd filialen van Blokker ondergaan een metamorfose. Na de vestigingen in Amsterdam volgen de komende weken pilotwinkels in Alkmaar, Eindhoven, Alphen aan de Rijn en Nijmegen. Na onderzoek naar de manier waarop klanten door de winkel navigeren komt er meer structuur en eenheid in de winkelinrichting. “De winkel was een zoekplaatje geworden”, zegt Peters. “Het moet allemaal beter te vinden zijn.”

De producten zijn voortaan ingedeeld in acht thema's, zodat consument gemakkelijk het juiste product kunnen vinden. Deze categorieën zijn ‘schoonmaken & huishouden’, ‘wassen & strijken’, ‘koken & bakken’, ‘eten & tafelen’, ‘opbergen & organiseren’, ‘wonen & sfeer maken’, ‘spelen & verrassen’ en ‘actueel’.

Ook worden de winkelschappen lager en lichter van kleur en verandert het assortiment. Dat was vooral functioneel. “Een ovenschaal mag er ook best mooi uitzien”, zegt Peters. De winkelketen biedt daarnaast in samenwerking met foodplatform 24Kitchen een exclusief assortiment van kookartikelen aan. Dat assortiment is vanaf eind september bij alle Blokker-vestigingen en de winkels van dochter Cook & Co verkrijgbaar. 

Voor de pilotwinkels werkt Blokker verder samen met PostNL. Het servicepunt in de pilotwinkels is tevens een PostNL Pakketpunt waar consumenten naast de online bestelde Blokker-producten andere bestellingen kunnen ophalen en retourneren. Ook kunnen klanten zelf een pakket bij dit punt in Blokker versturen. 

Hoewel de keten een fundamentele verandering doorvoert, ‘moet de ziel blijven zoals hij was’, aldus de topman. Blokker schuift qua prijsstelling iets weg van de onderkant van de markt, hoewel de retailer die wel blijft bedienen. “We mogen absoluut niet te duur worden en gaan echt geen tientje vragen voor een nieuwe theedoek.”

Om een brug te slaan tussen online en offline shoppen worden alle vernieuwde vestigingen voorzien van een terminal waar klanten het volledige assortiment van Blokker kunnen vinden en bestellen. De winkelmedewerkers beschikken over een tablet om de online bestellingen voor de klant te doen en extra informatie te kunnen bieden. Volgens Peters sluit de nieuwe strategie aan op ‘de nieuwe werkelijkheid’. Na evaluatie wordt besloten over een verdere uitrol van de formule. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!