De prijsstelling van het assortiment in de vernieuwde Blokker-winkels schuift niet weg van de onderkant van de markt. Dat laat een woordvoerder van het concern weten in een reactie op eerdere berichtgeving dat Blokker een hoger prijsniveau zou gaan hanteren.
Met het prijsniveau was namelijk niets mis, stelt zij. “Klanten willen meer overzicht en eigentijdsheid in de winkels, maar de prijs-kwaliteitverhouding is in orde. Het kan zijn dat er één duurdere theedoek te vinden is, maar dat gebeurt bij meer ketens.”
Op verzoek van klanten positioneert Blokker zich nadrukkelijker als de huishoudspecialist. Op winkelschappen hangen voortaan kaartjes met praktische informatie of adviezen rond bijvoorbeeld het wassen van kleding. “En we koppelen het functionele aspect meer aan emotie. Zo kunnen klanten dankzij de samenwerking met foodplatform 24Kitchen bij ons terecht voor ovenschalen die ook gewoon mooi zijn.”
Blokker opende eerder deze week in Amsterdam zijn eerste pilotstore volgens een vernieuwde formule. Alle zeshonderd filialen van Blokker ondergaan een metamorfose. In de winkels worden bestelterminals geplaatst, waar klanten het volledige assortiment kunnen bekijken en bestellen.
Het aanbod van Blokker leent zich volgens marketingdeskundige Paul Moers echter niet goed voor omnichannel retailen. “Voor een zijden blouse in een andere kleur wil een klant de volgende dag terugkomen. Voor een theedoek die even niet beschikbaar is, gaat hij naar de concurrent”, aldus Moers.
Consumenten hebben echter wel behoefte aan die service, zegt de woordvoerder. “Wij zien het nu al gebeuren bij de pilotstore in Amsterdam.” Het dichte winkelnetwerk maakt het voor Blokker-klanten gemakkelijk om een besteld product later op te halen. “Mensen hoeven niet een half uur te rijden om een artikel op te halen. Er zit altijd wel een Blokker om de hoek.”
Blokker houdt prijsniveau in stand
Gepubliceerd op 18 augustus 2014 om 00:00
Reacties 0