Online shoppers worden steeds vaker de dupe van fraudeurs die een webwinkel nabouwen die lijkt op de echte webshop. De fraudeurs kopiëren naast het logo van de retailer het ontwerp van de website. Alleen aan de url’s is te zien dat het een andere website is.
Zo bestelde een consument voor vierhonderd euro een PlayStation bij Dixxons.com. “Toen het product niet werd geleverd, kwam ik erachter dat ik bij Dixxons.nl had moeten zijn”, aldus een gedupeerde in De Telegraaf.
Het malafide Computerland-outlet.nl stuurde online shoppers na hun bestelling een bevestigingsmail met daarin een link. Zodra de consument deze opende, werd malware geïnstalleerd waarmee de fraudeurs inzicht kregen in onder meer bankgegevens en wachtwoorden.
Dergelijke oplichtingtactieken vormen een groot probleem, stelt consumentenorganisatie Fraudehelpdesk.nl. “Thuiswinkel.org zit er ook behoorlijk mee in de maag en ook het Landelijk Meldpunt Internetoplichting doet wat het kan”, zegt directeur Fleur van Eck.
De invoering van een landelijke frauderegisseur die kan optreden zodra de eerste meldingen binnenkomen vormt volgens haar een oplossing. “Alleen bij heel snel handelen wordt het verdienmodel van de oplichters kapotgemaakt.”
De Tweede Kamer behandelt 11 september een initiatiefnota van SP-kamerlid Sharon Gesthuizen die gaat over het instellen van een Nationale Fraude Autoriteit. Dat moet zorgen voor een gecoördineerde aanpak en preventie van fraude.
Fraudeurs tillen consumenten via imitatie webshops
Gepubliceerd op 18 augustus 2014 om 07:24
Reacties 0