Ahold ziet resultaten dalen

Ahold heeft in het tweede kwartaal minder omzet en winst geboekt. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het concern donderdag heeft gepubliceerd.

De omzet kwam met een daling van 1,1 procent uit op 7,4 ,miljard euro. Als nadelige wisselkoersen worden meegewogen, is de omzet vier procent gekrompen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst lag met 147 miljoen euro bijna 29 procent lager dan in het tweede kwartaal in 2013. Het onderliggende bedrijfsresultaat daalde met 15,5 procent naar 288 miljoen euro.

In Nederland kwam de netto-omzet over het tweede kwartaal met 2.706 miljoen euro 0,1 procent hoger uit dan vorig jaar. Ondanks het WK voetbal zag Ahold geen verbetering van de omzet in het Nederlandse supermarktkwartaal. De identieke omzet daalde met 1,7 procent. Dat komt volgens het concern doordat de gemiddelde besteding per klant bij Albert Heijn lager was.

Het moederconcern van Albert Heijn en bol.com wijt de dalingen daarnaast aan de timing van Pasen en een reorganisatie. In Europa is een reorganisatie uitgevoerd, die 29 miljoen euro aan ‘herstructureringskosten’ met zich meebrengt. Dit jaar moet het besparingsprogramma bijna driehonderd miljoen euro opleveren. “We blijven ons in een lastig concurrentieklimaat richten op de uitvoering van onze reshaping retail-strategie”, aldus ceo Dick Boer. “We investeren verder in ons klant- en prijsaanbod, waardoor het in onze winkels nog beter boodschappen doen is.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!