Retailers worstelen met Zwarte Piet

Het bericht dat HEMA Zwarte Piet uit het assortiment wilde laten verdwijnen, heeft voor de nodige ophef gezorgd. Op social media werd opgeroepen tot een boycot van de warenhuisketen. PVV-politici Geert Wilders en Martin Bosma schaarden zich gretig achter de oproep en spraken van ‘een uitverkoop van onze cultuur’.

De commotie ontstond na een mail die directielid Rob Heesen van HEMA gestuurd zou hebben aan het nieuwe actiecomité Malle Piet. Hoewel de inhoud van de mail niet openbaar is gemaakt, zou de boodschap zijn dat het verpakkingsmateriaal van HEMA vanaf volgend jaar nauwelijks nog Zwarte Pieten bevatten.

Zwarte Piet gaat niet in de ban, reageert HEMA op de onrust. “Er zijn nog steeds Pieten te vinden in ons assortiment. We volgen de maatschappelijke discussie en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.”

Alle Nederlandse grootwinkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet en zaken als marketing en winkelinrichting rond Sinterklaas. De vorig jaar fel gevoerde discussie is voor veel retailers reden aanpassingen te doen.

Zo laat V&D weten dat de versieringen blijven zoals ze zijn, maar dat er wel rekening wordt gehouden met de inkoop. “Dan bekijken we of de Piet niet een te duidelijke kroeskop heeft, niet te zwart is en de lippen niet al te rood zijn. En als een pruik aan vervanging toe is kijken we of we er één met steil haar bij kunnen doen.”

Snoepketen Jamin gaf zijn reclamebureau twee weken terug de opdracht mee de discussie te ontlopen bij promotiecampagnes. Zwarte Piet heet bij Jamin voortaan Smulpiet. Albert Heijn en Bart Smit willen niet ingaan op hun aanpak van het kinderfeest.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends