Retailarchitectuur op zijn mooist en het verjaardagsfeestje van RetailTrends Media passeerden afgelopen week op de social mediakanalen van RetailTrends Media.
Het is deze maand exact tien jaar geleden dat de eerste editie van RetailTrends verscheen en de eerste nieuwsbrief van RetailNews werd verstuurd. Het jubileum werd dinsdag gevierd met een event in Ede. Diverse sprekers deelden hun blik op de toekomst van retail. Zo ging Daniel Ropers van bol.com in zijn presentatie in op het toekomstige model van het online kanaal. Roland Kahn van Coolcat sprak onder meer over het bestaansrecht van fysieke winkels, maar ook over de online mogelijkheden
Bilder & De Clercq heeft zijn concept uitgebreid met een app en scherm waarmee consumenten via hun smartphone een maaltijd kunnen bestellen. Met de zogenoemde Bilder & De Clercq Wall op de Amsterdamse Zuidas kunnen medewerkers van Google Nederland veertien gerechten, wijn, desserts en borrelhapjes bestellen.
Een dozijn voorbeelden van winkelarchitectuur op z’n mooist passeerden in de wekelijkse rubriek 12x. Onder meer het pand van C&A in Zaandam dat vorige week zijn deuren opende en het futuristische Candido Express in Venezuela kwamen voorbij.
Verder aandacht voor een opmerkelijke betaalmethode van McDonald’s, een klimmuur in de stijl van IKEA, de koopknop van Twitter én de nieuwste edities van EtailTrends en RetailTrends. In het jubileumnummer van RetailTrends staan tien RetailRookies in de spotlights, tien retailconcepten die het retaillandschap volgens de redactie de komende jaren kleur gaan geven.
Op Pinterest kwam afgelopen week een moderne wijnwinkel met de toepasselijke naam Winestore voorbij. Deze tijdelijke winkel in de Amerikaanse stad Charlotte is voorzien van de zogenoemde Enoround. Shoppers kunnen bij dit mini-distributiepunt via een prepaidcard kleine hoeveelheden wijn aanschaffen en proeven. Ze hebben de keuze uit twintig soorten.
Delhaize stuurt klanten in tien supermarkten aanbiedingen wanneer ze bepaalde producten passeren. De beacons zijn op relevante locaties opgehangen en zenden bluetoothsignalen uit, die worden opgemerkt door het besturingssysteem van de smartphone van de klant. Daarvoor dient hij echter wel de app van myShopi te hebben geïnstalleerd. Elke beacon beschikt over een uniek ID, waardoor de app op elke locatie een andere promotie of cashback-actie kan laten zien. Tijdens deze test krijgt de consument een melding wanneer hij voorbij een product van Coca-Cola loopt. Bekijk hoe de koppeling tussen Delhaize, myShopi en Coca-Cola op de winklvloer in zijn werk gaat.
Nike brengt zijn Fly Knit in China op een bijzondere manier in het straatbeeld onder de aandacht. De sportretailer breit de schoen live op een levensgroot billboard boven een drukke weg. De sneaker zit namelijk net zo prettig als een paar sokken, aldus Nike.
Verder op Pinterest onder meer een interactief storefront en visual merchandising van Craft.
Volg ons op Facebook en Pinterest.
10 jaar RetailTrends en 12 x retailarchitectuur
Gepubliceerd op 15 september 2014 om 07:20
Reacties 0