Vooral millennials doen online boodschappen en hun rol groeit naarmate zij financieel zelfstandig worden. Dat blijkt uit het rapport The Online Grocery Shopper, waarvoor SyndicatePlus 250 consumenten uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië ondervroeg.  

Dertien procent van de consumenten tussen 25 en 34 jaar bestelde in 2013 boodschappen bij een onlinesupermarkt. Retailers moeten met hun specifieke propositie de aandacht van de millennials winnen, aldus SyndicatePlus. Deze bevolkingsgroep bereikt volgens de onderzoekers nu pas zijn volledige potentiële koopkracht en verwacht een wederzijdse relatie met merken en bedrijven. Daarnaast hebben ze veel invloed op andere consumenten omdat ze hun ervaringen met producten zowel online als offline delen.

Het bestellen van onlineboodschappen is vooral populair bij consumenten uit steden die op enkele minuten afstand van een supermarkt wonen. Meer dan de helft (58 procent) van de ondervraagden woont in een stedelijk gebied en kan zijn favoriete supermarkt binnen hooguit tien minuten bereiken.

Nederlandse consumenten laten hun keuze voor de websuper afhangen van veel verschillende factoren. Zo vindt meer dan zestig procent zowel prijs en assortiment als levertijd en de interface van het bestelplatform belangrijk tot zeer belangrijk. In de andere landen is prijs vaak de enige belangrijke factor. In Frankrijk en Groot-Brittannië hecht bijvoorbeeld respectievelijk vijftig en 75 procent hier het meest belang aan.