McDonald’s-franchisenemer stapt in gamification

Klanten van McDonald’s in het Duitse Erfurt konden prijzen winnen door een QR-code te scannen en aan een virtueel rad van fortuin te draaien. De lokale franchisenemer Dominik Neiss werkte hiervoor samen met marketingplatform Myfavorito.

Klanten konden meedoen door een QR-code op onder meer posters en productverpakkingen te scannen via de Myfavorito-app, waarna gelijk duidelijk werd of ze iets gewonnen hebben. Daarnaast konden ze zien waar en tot wanneer ze hun prijs konden ophalen. Gebruikers toonden vervolgens hun smartphone met de notificatie aan een medewerker, die de prijs overhandigde. De prijzen varieerden van korting tot gratis producten. Wie niet gewonnen had, kon de volgende dag een nieuwe poging doen door opnieuw de QR-code te scannen.

De Myfavorito-app stelt gebruikers in staat om zich te verbinden met retailers en merken door hen toe te voegen aan een favorietenlijst. Het McDonald’s-restaurant werd automatisch in deze lijst gezet nadat een klant een QR-code gescand had.

De campagne was bedoeld als aanvulling op de landelijke marketing, zegt franchisenemer Neiss van de vestiging. “Hiermee wilden we het aantal bezoeken naar het restaurant verhogen en nieuwe klanten trekken.” Daarnaast wilde de ondernemer een duurzame klantrelatie opbouwen. “We wilden de deelnemers ook bereiken na hun deelname aan de loterij, om relevante aanbiedingen te doen, lokale campagnes te promoten en klanten beter aan ons te binden.”

De fastfoodketen zet gamification vaker in. Zo organiseerde de keten in Kuala Lumpur een campagne waarbij gebruikers van de app via hun smartphone spelletjes konden spelen die zij zagen op billboards in de stad. Daarmee konden ze coupons verdienen die rechty gaf op korting of een gratis ijsje. In Singapore introduceerde het Amerikaanse concern Happy Tables, waarop klanten via near field communicatie een game op hun smartphone spelen. De tafels dienen in dit geval als setting voor de game.

Bekijk hier een video van het fenomeen Happy Table.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!