De Markthal Rotterdam die vandaag opent moet jaarlijks tussen de vier en zeven miljoen consumenten trekken. De hal met het kleurrijke kunstwerk aan de binnenkant van het plafond biedt ruimte aan honderd versunits en vijftien foodspeciaalzaken, verdeeld over ruim twaalfduizend vierkante meter verkoopoppervlakte.
Naast woningen zijn er verder horecagelegenheden en een kookschool te vinden. Onder de grond bevindt zich een parkeergarage en het logistieke centrum voor de retailers. De kosten van het project dat door Provast is ontwikkeld, bedroegen 175 miljoen euro. De gemeente nam daarvan 72 miljoen euro voor zijn rekening.
De komst van de Markthal gaat volgens marktkoopman Rob den Dunnen ten koste van de werkgelegenheid van de marktkooplui die bij de foodcourt hun kramen exploiteren. Den Dunnen was als voormalig woordvoerder van de ambulante verkopers betrokken bij de plannen. Van de 487 plekken die er in 2004 buiten waren zijn er nu nog 340 over, schetst hij in Het Financieele Dagblad. “Over vijf jaar moeten dat er driehonderd zijn.” De plekken worden daarnaast kleiner. Hij moet zijn twee werknemers ontslaan. “In zo’n klein kraampje kan ik ze niet meer gebruiken.”
In het oktobernummer van RetailTrends staat in het kader van het thema Vastgoed een interview met directeur Hans Schröder van projectontwikkelaar Provast over Markthal Rotterdam. "De combinatie winkelen, horeca, wonen en parkeren heeft de toekomst", aldus Schröder. RetailTrends 10 verschijnt eind volgende week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
Markthal Rotterdam aast op miljoenen shoppers
Gepubliceerd op 1 oktober 2014 om 06:56
Reacties 0