'Toekomstperspectief Halfords weinig rooskleurig'

Winkelketen Halfords heeft met zijn huidige positionering geen potentie om structureel winstgevend te worden. Fietsen en automotive zijn namelijk aparte werelden met twee typen klanten met verschillende behoeften. Dat zegt retailexpert Ton Bos in Het Financieele Dagblad.

De combinatie van fietsen en automotive kom je volgens Bos nergens ter wereld tegen. De focus verder verbreden door bijvoorbeeld ook rollators te verkopen, is volgens hem geen oplossing. Daarnaast kwam de schakeling van auto’s naar fietsen volgens managing director Frank Quix van Q&A Research & Consultancy te laat. “Hun vroegere groeimotoren, autoradio’s en navigatiesystemen, zijn tegenwoordig allemaal ingebouwd.”

Waar Halfords zelf de moeizame marktomstandigheden als oorzaak van het faillissement noemt, moet de winkelketen volgens de experts de hand in eigen boezem steken. Zo heeft de voormalige dochteronderneming van Macintosh online de boot gemist, zegt Quix. De naamsbekendheid had bijvoorbeeld breder ingezet kunnen worden. “Waarom verbindt Halfords zijn naam niet aan een online marktplaats voor tweedehands fietsen?”

Halfords moest vrijdag het faillissement aanvragen, maar spreekt van een reële kans op een doorstart. Die mogelijkheid wordt momenteel door de curatoren onderzocht. “Halfords en Macintosh praten allebei zo openlijk over een doorstart, dat het mij waarschijnlijk lijkt dat die er komt”, zegt Bos.

Halfords is echter niet voor niets failliet gegaan, stelt CNV-bestuurder Martijn den Heijer tegen BNR. De winkelketen trekt weinig klanten, terwijl de detailhandel als geheel volgens hem in zwaar weer verkeert. “Je moet wel moed hebben om hier in te stappen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!