Apple blijft meest waardevolle merk ter wereld

Apple is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot het meest waardevolle merk ter wereld. De Amerikaanse technologiereus blijft net als vorig jaar Google nipt voor. De waarde van Apple wordt geschat op bijna 119 miljard dollar (93 miljard euro), die van Google op 107 miljard dollar. Dat blijkt uit de Best Global Brands 2014 van het merkenadviesbureau Interbrand.

Interbrand bepaalt de merkwaarde op basis van de 'financiële bijdrage' van eigen producten of diensten, de rol die het merk speelt in het beïnvloeden van keuze voor het merk bij de doelgroep en de kracht van het merk in het veiligstellen van toekomstige inkomsten voor de merkeigenaar. Coca-Cola, dat voor Apple dertien jaar op de eerste plek eindigde, completeert de top drie.

Er is volgens managing director Patrick Stal van Interbrand Amsterdam een nieuw tijdperk aangebroken, waarin merkmanagement in toenemende mate gaat om het creëren van persoonlijke ervaringen door merken. “Coca-Cola met de gepersonaliseerde etiketten is een mooi eerste voorbeeld van het huidige tijdperk waarin doelgroepen een merk niet langer kiezen om wat het doet, maar om wat het voor hen doet en waarom."

McDonald's volgt Apple op de zevende plek als het meest waardevolle retailmerk met een waarde van meer dan 42 miljard dollar. Amazon is met een waardestijging van 25 procent één van de snelste groeiers van de lijst. De Amerikaanse etailgigant staat op de vijftiende plek met een waarde van ruim 29 miljard dollar. Philips (10,3 miljard), Shell (6,3 miljard) en Heineken (4,2 miljard) zijn de enige Nederlandse merken op de lijst.

Top tien meest waardevolle retailmerken

RangMerkWaarde*Groei t.o.v. 2013
1Apple118,921%
7McDonald's42,31%
15Amazon29,525%
19Louis Vuitton22,6-9%
21H&M21,116%
22Nike19,916%
26IKEA15,915%
28eBay14,49%
36Zara12,112%
41Gucci10,42%


* Waarde in miljarden dollars

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!