Kieskeurig vangt leegloop op met nieuwe spelers

Kieskeurig.nl heeft retailers als Blokker, ECI en de Bijenkorf verwelkomd op zijn prijsvergelijkingssite. Deze spelers komen af op de nieuwe tariefstructuur van Kieskeurig, zegt salesmanager comparison Patrick van Buuren van eigenaar Sanoma tegen de Volkskrant.

Kieskeurig berekent de klikprijs sinds deze maand op basis van de verkoopprijs van het product, waar voorheen nog één cpc-prijs per productgroep gold. Als gevolg van die prijswijziging trok onder meer Coolblue zich terug van het platform, terwijl bol.com honderdduizenden artikelen van de website haalde. Elektronicaretailers als Scheer & Foppen, MyCom, Create2fit, Dixons, Redcoon, Conrad, Megapool en Harense Smid haalden eveneens hun producten van Kieskeurig.nl.

Vooral verkopers van duurdere artikelen moeten per doorgestuurde bezoeker meer afdragen aan Kieskeurig. De grotere spelers van de inkooporganisaties Ringfoto en Europafoto trokken zich als statement tegen het nieuwe prijsbeleid onaangekondigd terug. De omzetdaling als gevolg van die beslissing valt mee, zegt algemeen directeur Harold Konijnenberg van Foto Konijnenberg. “Dus wij overwegen sterk om er nooit meer terug te keren.”

Daardoor zijn er nu minder aanbieders van wie de prijzen vergeleken worden, beaamt Van Buuren. Echter valt de leegloop volgens hem vanwege de komst van nieuwe spelers per saldo mee. “We hebben nu ruim een procent minder prijzen op de site, maar het zijn er nog altijd dertien miljoen.”

Daarnaast wijst Van Buuren erop dat sommige webshops ‘een heel raar verdienmodel’ hanteren. Zo zijn er volgens hem camerashops die camera’s met verlies verkopen. “Die moeten het geld verdienen aan de accessoires.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends