‘Chinese webwinkels misleiden Nederlandse consument’

Steeds meer Nederlandse consumenten krijgen te maken met onverwachte kosten als een online bestelling thuis wordt bezorgd. Daarbij gaat het om producten die zijn besteld bij buitenlands, veelal Chinese, webshops. Dat zegt directeur Wijnand Jongen van belangenvereniging Thuiswinkel.org in Metro.

Deze webwinkels verzwijgen douanekosten die de consument moet betalen om de producten Europa in te krijgen. “Alle kosten moeten vooraf vermeld worden, maar Chinese webshops houden zich niet altijd aan onze regels”, stelt Jongen. Doordat zowel het aantal Chinese webwinkels als het aantal Nederlanders dat daar bestelt hard toeneemt, komen hier volgens hem ook steeds meer klachten over binnen.

Wanneer klanten een pakketje van zo’n honderd euro hebben besteld, moeten zij de omzetbelasting van 21 procent plus administratiekosten aan de deur afrekenen. De vervoerder heeft deze kosten voorgeschoten en vraagt die aan de vaak onwetende consument terug. In dit geval gaat het dam om zo’n dertig euro.

Door toename van het aantal pakketten uit met name China, moeten bezorgers van DHL steeds vaker geld aan de deur vragen, aldus de logistiek dienstverlener. Daarbij moeten ze veelal uitleg geven over de extra betaling. DHL werkt momenteel aan een systeem dat de ontvanger wijst op de openstaande betaling, die dan eventueel al via internetbankieren verricht kan worden.

Reacties 2


17 jul, 12:52

Dit klopt Catawiki misleid consumenten met synthetische , behandelde en slechte kwaliteit diamenten door deze consequent veel te hoog in te schatten waardoor consumenten worden misleid en een miskoop krijgen terwijl ze denken iets duurs te hebben gekocht. Terugsturen is geen optie vanwege slecht werkende klantenservice van Catawiki.


7 jul, 13:05

Vergeet niet dat veilinsites zoals Catawiki hier ook misbruik van maken. Consumenten winnen een object geveild door een partij buiten de EU. Blijkt vaak een overschatte miskoop te zijn , ze betalen invoerrechten btw en verzendkosten wat vaak duurder is dan het object zelf dat het niet meer moeite is om het terug te sturen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!