Media Markt schroeft het tempo van winkelopeningen in Europa terug om zich meer op onlineverkoop te richten. De elektronicaketen wil minder filialen openen, terwijl internet een leidende rol moet gaan spelen. Dat zegt de Nederlandse ceo Pieter Haas van Media-Saturn tegen de Süddeutschen Zeitung.
De winkelketen is inmiddels overal goed vertegenwoordigd, waardoor het expansietempo volgens Haas omlaag kan. Hij ziet alleen nog groeimogelijkheden in Rusland, Turkije en op enkele locaties in Duitsland. In totaal komen er nog zo’n dertig winkels bij, schat hij. “Natuurlijk zullen we ook enkele locaties moeten sluiten of verhuizen, maar onder de streep komen er de komende jaren meer winkels bij.”
De groei zit vooral in de online activiteiten, zegt Haas. Waar dat kanaal in Duitsland goed is voor zo’n twintig procent van de consumentenelektronicabranche, ligt dat percentage volgens hem bij Media-Saturn op zeven procent. De komende drie jaar wil het concern doorgroeien naar tien procent, zegt hij. Gezien zijn totale omvang is dat volgens hem een behoorlijke hoeveelheid. “Dat moet voldoende zijn om ook online een leidende rol te spelen.”
Daarbij hoeft de retailer niet langer de goedkoopste in de markt te zijn, vult topman Klaus-Peter Voigt aan. De prijs blijft een belangrijke pijler, maar de markt is volgens hem veranderd. “Een fysieke retailer kan tegenwoordig niet meer de goedkoopste zijn, aangezien hij andere kosten heeft dan pure online players.”
Media Markt en Saturn beschikken samen over bijna duizend vestigingen in zestien landen. In Nederland beschikt Media Markt over 45 vestigingen, waaronder de recent omgebouwde vestigingen van Saturn. Naar verluidt wil moederconcern Metro af van de elektronicaketens, via een verkoop of beursgang. De verkoopwens zou het gevolg zijn van de moeizame verhouding met Erich Kellerhals, de andere grootaandeelhouder van Media-Saturn. De 74-jarige medeoprichter beschikt over 22 procent van de aandelen en vetorechten voor de koersbepaling van de winkelketens.
Reacties 0