Hoewel in augustus de grootste consumptiegroei in bijna vier jaar tijd werd genoteerd gaat de vlag bij winkeliers nog niet uit. “We zijn nog lang niet terug op het oude niveau”, zegt een woordvoerder van Detailhandel Nederland.
Consumenten hebben in augustus anderhalf procent meer besteed aan goederen en diensten dan in dezelfde maand in 2013, zo maakte het CBS deze week bekend. Na bijna drie jaar van vrijwel onafgebroken krimp liggen de bestedingen van huishoudens dit jaar op of net iets boven het niveau van vorig jaar.
Consumenten geven vooral weer meer uit aan kleding, meubels en huishoudelijke apparaten. Hoewel daar geen goede verklaring voor te geven is, is het volgens de woordvoerder geen incidentele piek. “De werkgelegenheid trekt aan. Mensen hebben meer zekerheid over het behoud van hun werk, of ze hebben weer een nieuwe baan gevonden.”
“De gestegen consumentenbestedingen zijn een opsteker voor de detailhandel en voor de Nederlandse economie”, stelt sectoreconoom Senne Janssen van het ING Economisch Bureau. Vooral de non-foodbranche kon dat na een aantal hele moeilijke jaren volgens haar goed gebruiken. “Maar de consumptie komt wel van een laag niveau.”
Het is volgens Janssen te kort door de bocht om te stellen dat consumenten bezig zijn met een inhaalslag. Zo wijst sectormanager food & retail Dirk Mulder erop dat ondernemers klagen over ‘dramatische’ cijfers in september. De vorige maand kende een paar zeer warme dagen, waardoor consumenten volgens hem minder in de winkel kwamen. “De hele plus van de voorgaande maanden is in september weer verdwenen.”
Reacties 0