Tony’s Chocolonely zag zijn omzet voor het derde jaar op rij toenemen tot 200,1 miljoen euro, 33 procent meer dan vorig jaar. Ondanks de omzetgroei noteerde het Nederlandse chocolademerk een verlies van 6,8 miljoen euro. Dat is 4,5 miljoen meer dan het jaar ervoor.
De sterke omzetgroei is vooral te danken aan de Amerikaanse markt, waar de omzet met 86 procent steeg dankzij samenwerkingen met grote retailers als Walmart en Kroger. Het marktaandeel nam er toe van 4,5 naar 6,2 procent.
Naast de Verenigde Staten lieten ook andere markten een omzetstijging zien. In Nederland groeide het merk met 6 procent tot 60,8 miljoen euro. Het marktaandeel nam er wel af, van 17,1 procent naar 16,5 procent. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland nam de omzet met 45 procent toe tot 46,5 miljoen en in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) met 27 procent tot 18,2 miljoen. In de VK heeft het merk nu een marktaandeel van 3,1 procent en in Duitsland 1,4 procent. Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn tevens de markten waar Tony’s op korte termijn het meeste groeipotentieel in ziet.
Ingecalculeerd verlies
Ondanks de omzetstijging en een positieve brutowinst van 1,2 miljoen euro, draaide Tony’s Chocolonely een 'ingecalculeerd verlies' van 6,8 miljoen euro. Tony's wijst onder meer op bewuste investeringen in groei, zoals de uitbreiding van de productielocaties in België en de VS. De hoge cacaoprijzen en inflatie speelden ook een rol in de financiële resultaten.
Verder breidde het bedrijf afgelopen jaar zijn samenwerking met cacaoboeren uit. Tony’s Open Chain, het initiatief om eerlijke cacao-inkoop te bevorderen, kreeg 6 nieuwe missiepartners, waaronder de Britse supermarkt Waitrose en het Belgische Colruyt. Het percentage kinderarbeid bij aangesloten cacaoplantages daalde naar 3,9 procent, wat volgens het chocolademerk ver onder het industriegemiddelde van 46,7 procent ligt.
Voor dit jaar verwacht het bedrijf een totale omzetgroei van 25 procent.
Vorig jaar kreeg het merk een financiële injectie van Howard Schultz, voormalig topman bij Starbucks. Hij nam een belang van 2 procent in het bedrijf. Eerder haalde het van oorsprong Nederlandse bedrijf nog 20 miljoen euro op bij investeringsmaatschappij Verlinvest.
Reacties 0