Macintosh ziet omzet verder stijgen

De omzet van Macintosh Retail Group is in het derde kwartaal met 4,9 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De totale omzet van het concern achter onder meer Scapino, Invito en Kwantum kwam uit op 223,7 miljoen euro. Over het eerste halfjaar boekte Macintosh al een groei van 6,8 procent.

De omzet van de ‘core’- winkels van Macintosh viel in het derde kwartaal 5,9 procent hoger uit. Dit zijn winkels die door het concern in zijn verbeterprogramma ‘Rebalancing for profitable growth’ zijn benoemd als strategische winkels. De overige winkels, die Macintosh aan het afstoten is, zetten 6,7 procent minder omzet om.

Het derde kwartaal stond voor het retailconcern in het teken van het vergroten van het marktaandeel van zijn fashionwinkels, zegt ceo Kurt Staelens. Vooral in Nederland boekten de winkels meer omzet en off- en online marktaandeel als gevolg van ingezette actieprogramma’s. “Door de daarmee gemoeide uitgaven is die extra omzet echter nog onvoldoende rendabel”, stelt hij.

De operationele EBIT van het retailconcern kwam in het derde kwartaal uit op min 3,2 miljoen euro, waarmee in de eerste negen maanden inmiddels een negatieve operationele EBIT 16,5 miljoen is gerealiseerd. “Het beter vertalen van omzetplussen in resultaatstijging is een van onze prioriteiten voor de komende tijd”, aldus Staelens.

Macintosh doet geen uitspraken over de operationele EBIT in het huidige kwartaal, omdat de belangrijkste maanden van het jaar voor de fashiontak nog moet komen. Omzetgroei voor deze winkels is volgens het concern waarschijnlijk, maar niet vanzelfsprekend. Kwantum, de woonwinkelketen die momenteel in de etalage staat, zet zijn positieve omzet- en resultaattrend naar verwachting van Macintosh door. Daar werd de in het eerste halfjaar opgelopen omzetachterstand van anderhalf miljoen euro afgelopen kwartaal omgezet in een voorsprong van 2,1 miljoen euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!