'Winkeldief' succesvol bij negen op de tien retailers

Een incognito winkeldief kon tijdens een proef in Cityplaza Nieuwegein bij ruim negentig procent van de deelnemende retailers producten meenemen. Circa vijftig winkeliers, Corio en de gemeente werkten mee aan deze zogenoemde secret scan, evenals Multi Vastgoed, eigenaar van enkele winkels uit het winkelgebied, en het ministerie van Veiligheid & Justitie.

Het is voor het eerst dat het project op deze schaal plaatsvond. De ‘winkeldief’ is een medewerker van marktonderzoeksbureau Retail Reality, dat hiermee de veiligheid in het winkelgebied en de kennis van retailers en personeel rondom winkeldiefstal wil vergroten. De resultaten van de secret scan zijn dinsdagavond gepresenteerd aan de retailers, waarbij ze hun gestolen goederen terugkregen.

In Nieuwegein kon de mystery shoplifter bij ruim negentig procent van de deelnemende retailers producten meenemen, laat een woordvoerder van het bureau weten aan RetailNews. Daarbij vervulde hij vooral de rol van de zogenoemde gelegenheidsdief. Dit type winkeldief slaat zijn slag omdat hij de kans krijgt, doordat winkelmedewerkers zich bijvoorbeeld niet bewust zijn van het risico of te weinig zichtbaar zijn. Wanneer een medewerker een klant begroet, wordt de gelegenheid al flink verminderd, zegt ze.

Daarnaast moeten retailers meer samenwerken en alert zijn op wat in en buiten hun winkels gebeurt. “Juist in een overdekt winkelgebied als Cityplaza kunnen retailers samen optrekken om winkeldieven te bestrijden, omdat die daar moeilijker kunnen ontsnappen”, aldus de woordvoerder.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends