Het aantal Nederlanders dat weleens online winkelt neemt steeds verder toe. Vorig jaar kochten 10,3 miljoen Nederlanders tussen de twaalf en 75 jaar iets via internet, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Verschillende partijen spelen op die trend in, door plugins te lanceren om de consumenten naar een andere retailer te leiden. Zo introduceerden Voradius en Yippie! In Nederland hun eigen plugin om de consument respectievelijk naar het fysieke retailkanaal en een goedkopere webwinkel te sturen.
Voradius werd vorig jaar gelanceerd als dienst voor het vinden van producten bij fysieke winkels in Nederland. Daarmee wil het bedrijf inspelen op de behoeften van consumenten om producten na een online oriëntatie in een fysieke winkel bij hun in de buurt te kopen.
Sinds dit jaar probeert Voradius die stap te stimuleren met een eigen plugin. Wanneer een gebruiker de extensie voor Google Chrome heeft gedownload, vertelt de 'add-on' waar het product dat online bekeken wordt in de buurt te koop is. In eerste instantie richtte Voradius zich daarbij op bol.com, omdat het platform voornamelijk informatie over elektronicaproducten heeft. “Zoek je bijvoorbeeld op bol.com naar een babyfoon, dan toont de extensie dat dit artikel ook om de hoek bij de BCC, Kijkshop en Media Markt te koop is”, zegt medeoprichter Martijn Jansen.
Met deze plugin wil Voradius webrooming door de consument stimuleren. Het bedrijf heeft daarbij in ons land echter concurrentie van Yippie! Waar Voradius de klant naar het fysieke retailkanaal wil leiden, stuurt Yippie! hem juist van de ene naar de andere webwinkel. Iemand die op bol.com een babyfoon wil kopen, ziet dan niet welke fysieke winkel hem op voorraad heeft, maar welke webwinkel die goedkoper aanbiedt.
Oprichter Maurice Kroon hoopt consumenten daarmee ‘miljoenen euro’s uit te laten sparen’. Yippie! werkt inmiddels op 2100 webwinkels en herkent meer dan vijftien miljoen producten. De consument hoeft daardoor niet meer naar vergelijkingsites als Beslist.nl of Kieskeurig.nl.
Net als Voradius is de plugin gratis te downloaden voor consumenten. Webwinkeliers kunnen zich voor ervoor aanmelden, waarna Yippie! regelmatig de website bezoekt om alle producten en bijbehorende prijzen op te slaan. De etailer betaalt vervolgens commissie over het product dat via de tool verkocht wordt.
Yippie! is een Nederlandse variant op plugins als Foxydeal, WindowShopper, MakkhiChoose, NexTag en InvisibleHand, die in het laatste geval al vijf jaar het web afstruint naar goedkopere deals voor de consument. InvisibleHand claimt inmiddels meer dan een miljard dollar bespaard te hebben voor shoppers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
Reacties 0