Macintosh Retail Group lanceert in hoog tempo nieuwe winkelconcepten voor zijn schoenenwinkels. Een daarvan is het concept Young Fashion, dat inmiddels in drie Nederlandse vestigingen van Invito is geïntroduceerd. Dat laat ceo Kurt Staelens weten aan RetailNews.
Het nieuwe winkelconcept integreert de assortimenten van de formules Steve Madden en Pro in de vestigingen van Invito. De test loopt nu al enige tijd, waardoor het retailconcern volgens Staelens inmiddels over de nodige data beschikt. “Eén plus één plus één is in dit geval meer dan drie. De winkels laten een double digit omzetstijging zien.”
Macintosh kiest er niet voor om Young Fashion op de gevel te zetten. De naam verwijst volgens Staelens alleen naar het segment waar de drie formules op gericht zijn. Steve Madden, Pro en Invito focussen zich volgens hem op een duidelijk eigen doelgroep.
Eerder deze maand werd al bekend dat Manfield in Amsterdam en Rotterdam een nieuw concept voor Manfield heeft geïntroduceerd. In vergelijking met niet-omgebouwde winkels is de omzet daar ‘hoog in de dubbele cijfers’ gegroeid, zegt Staelens.
Verder heeft Macintosh inmiddels circa de helft van de winkels van Dolcis voorzien van het 3.0-concept. In tegenstelling tot bij Manfield betrof het daar een relatief kleine investering. Ook de resultaten van die winkels stemt het concern tevreden, stelt de ceo. Een grotere investering in deze schoenenformule staat voor volgend jaar op de planning.
De komende tijd vindt volgens Staelens verdere finetuning en uitbouw van de nieuwe concepten plaats. Het concept Young Fashion wordt bijvoorbeeld ook in enkele vestigingen van Steve Madden geïntroduceerd. Tevens komen er nieuwe shopconcepten voor onder meer Scapino in Nederland en Brantano in België. Macintosh wordt daartoe gedwongen doordat veel winkels zijn verouderd, zegt hij. “Alle formules worden onder de loep genomen als gevolg van een desinvestering in de afgelopen vijf jaar.”
Reacties 0