Zalando beschikt van de commerciële websites in ons land over de beste seo-performance. Dat concludeert iProspect in de SEO Benchmark 2014 waarvoor het marketingbureau de seo-resultaten van vijftien branches onderzocht.
Voor iedere branche is de zoekvraag in kaart gebracht en op basis daarvan is een lijst met relevante zoektermen samengesteld. Zo werd in de categorie fashion gebruikgemaakt van zoekwoorden als jurken en broeken, maar ook van soorten schoenen, accessoires en kledingmerken. Van deze zoektermen zijn de eerste vijftig zoekresultaten binnen de organische Google-zoekresultaten gemeten. Voor iedere rankende website binnen de betreffende branche is het totaal geschatte verkeer berekend. Dit absolute aantal is uitgedrukt in een percentage van het totale geschatte verkeer. Deze berekening is gebaseerd op de positie in Google.nl, het maandelijkse zoekvolume in Nederland en de gemiddelde click through rate.
Zalando is van zowel de fashion- en sportwinkels online het beste vindbaar.
De top 5 van fashionwebsites:
1 | Zalando | 12,8% |
2 | Fashionchick | 4,4% |
3 | Beslist.nl | 3,6% |
4 | De Bijenkorf | 2,7% |
5 | Wehkamp.nl | 2,4% |
De top 5 van sportwebsites:
1 | Zalando | 6,7% |
2 | Beslist.nl | 5,9% |
3 | Marktplaats | 3,6% |
4 | Bever | 2,5% |
5 | Plutosport.nl | 2,1% |
Bij de seo-resultaten binnen de doe-het-zelfbranche staat Marktplaats bovenaan de lijst. Dat komt volgens de onderzoekers door een groot aantal inactieve advertenties op dit platform binnen de categorie doe-het-zelf/huis & inrichting in de index van Google. Een opvallende nieuwkomer binnen de klusbranche is bol.com die met een ranking van 1,3% op de achtste plek eindigt.
De top 5 van doe-het-zelfwebsites:
1 | Marktplaats | 5,8% |
2 | Praxis | 3,3% |
3 | GAMMA | 3% |
4 | KARWEI | 2,4% |
5 | Beslist.nl | 2,2% |
Bol.com scoort binnen de elektronicabranche eveneens goed, aldus de onderzoekers. De etailer staat op de tweede plek met een seo-score van 5,8 procent, terwijl de top vijf verder vooral uit vergelijkingssites bestaat.
De top 5 van elektronicawebsites:
1 | Kieskeurig.nl | 10,9% |
2 | Bol.com | 5,8% |
3 | Beslist.nl | 4,6% |
4 | Marktplaats | 3,3% |
5 | Consumentenbond | 3,2% |
De top vijf van de beste vindbaarheid van opticiens en audiciens wordt aangevoerd door het label Ray-Ban (4,9 procent). Een pureplayer als zonnebrillen.com scoort eveneens goed tussen de gevestigde partijen en eindigt met een ranking van 4,1 procent op de derde plaats.
De top 5 van opticiens en audiciens:
1 | Ray-Ban | 4,9% |
2 | Pearle | 4,2% |
3 | Zonnebrillen.com | 4,1% |
4 | Eye Wish Opticiens | 3,7% |
5 | Hans Anders | 3,5% |
Bij branche van persoonlijke verzorging is het opvallend dat traditionele drogisterijketens als Kruidvat en Etos niet in in de top vijf staan. Kennisbank Wikipedia.org staat daarentegen op de tweede plaats als het gaat om een goede seo-score. Dat is volgens de onderzoekers te danken aan het feit dat het platform met name hoog rankt op generieke zoekwoorden.
De top 5 van websites binnen persoonlijke verzorging:
1 | Douglas | 4,5% |
2 | Wikipedia.org | 3,6% |
3 | Bol.com | 2,6% |
4 | Beslist.nl | 2,6% |
5 | ICI PARIS XL | 2% |
Reacties 0