Schoenenlabel JJ Footwear speelt voor zijn dealers met een nieuw businessmodel in op Het Nieuwe Winkelen. Het nieuwe crosschannel retailconcept is de afgelopen weken bij zo’n tachtig Nederlandse winkels uitgerold, laat ceo Carl van Putten weten. Komend jaar moet dat aantal doorgroeien naar 250 verkooppunten.
Dealers die elk seizoen laarzen of schoenen van JJ Footwear inkopen krijgen de beschikking over een tablet met de app van het dameslabel. Die app bepaalt onder meer de exacte maatvoering van de consument, waarna alleen de schoenen en laarzen worden getoond die voor haar geschikt en beschikbaar zijn. De winkelier kan de producten verkopen uit de winkelvoorraad of nabestellen. In het laatste geval heeft de consument zijn schoenen binnen twee dagen in huis.
Door modellen na te bestellen kunnen winkeliers de inkoop verlagen, waardoor ze volgens Van Putten minder hoeven te investeren. “Door de lagere inkoop hoeft er ook minder te worden afgeprijsd en zal uiteindelijk het rendement aanzienlijk stijgen.”
Dealers van JJ Footwear profiteren daarnaast van de rechtstreekse verkopen via de website van het merk. Die worden namelijk altijd gekoppeld aan een lokale winkelier, die dertig procent provisie krijgt. JJ Footwear stelt daarmee uniek te zijn in de Europese schoenenbranche. Het zogenoemde Personal Fit Concept is volgens Van Putten inmiddels verkocht aan een Canadese warenhuisketen, terwijl hij eveneens schermt met interesse vanuit de Verenigde Staten.
Reacties 0