Door Frederike den Ottelander
Head of Digital & Social bij MSLGROUP
Twitter heeft onlangs aangekondigd om de komende maanden een aantal flinke veranderingen door te voeren. Of liever gezegd: verbeteringen. Volgens de laatste statistieken van Marketingfacts zijn in Nederland vijf miljoen geregistreerde accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten.
Ik zet de drie belangrijke verbeteringen op een rij en geef een doorkijkje naar de kansen die het jou als retailmerk of -organisatie biedt.
1. Timeline Highlights
Een dag niet op je Twitter geweest en daardoor een forse lading relevante tweets gemist? Twitter introduceert met ‘Timeline Highlights’ een algoritme waardoor Twitter je toch een aantal tweets toont die je mogelijk hebt gemist en in je netwerk populair waren. De tweets zijn herkenbaar door de ‘While you were away’-melding boven de tweet.
Kansen voor merken en organisaties?
Net als met ‘Popular Tweets’ wordt hiermee de levensduur van een succesvolle tweet wat langer en kun je met een tweet dus wat meer mensen bereiken. Hoewel het exacte algoritme nog niet bekend is, kunnen we ervan uitgaan dat het een combinatie zal zijn van interacties, clicks en de toevoeging van bijvoorbeeld beeld. Vrijwel alle social mediaplatforms hebben een algoritme, het is cruciaal om iemand in je organisatie te hebben die kennis heeft van deze algoritmes zodat je hier op in kunt spelen en het meeste uit elke post kunt halen.
Bron: Mashable
2. Breaking news alerts
De link tussen nieuws en Twitter is overduidelijk. Journalisten zijn actief op zoek naar nieuws en bronnen en consumenten volgen en bediscussiëren het nieuws. Twitter heeft daarom niet geheel onlogisch geëxperimenteerd met de ‘breaking news’ functie, inclusief push notificaties van topics waar je netwerk op dat moment over praat. Twitter is voornemens de ‘Breaking News’ functie door te ontwikkelen, met mogelijk in de toekomst ook alerts over trending topics.
Kansen voor merken en organisaties?
Het wordt met de toevoeging van breaking news alerts nog belangrijker dat je rondom nieuws of evenementen heel goed kiest welke woorden, en nog specifieker, welke hashtag je gebruikt. Geef zowel je netwerk als Twitter de mogelijkheid om te herkennen dat alle Tweets over hetzelfde onderwerp gaan. Maak dus keuzes. Het is aantrekkelijk om producenten, acties of informatie op 5 verschillende manieren te verpakken, maar dit maakt het er voor je netwerk en Twitter niet makkelijker op. En uiteraard: kies een hashtag die voor mensen logisch en te onthouden is. Liever een wat lange hashtag dan een te ingewikkelde afkorting.
Bron: Mashable
3. Realtime video editen en delen
Video’s maken, bewerken en posten – Twitter kondigt aan daar aan te werken. Ja, dat klinkt inderdaad als Twitter’s product Vine. En Instagram. Een functie waarbij je onder optie ‘Tweet opstellen’ direct de mogelijkheid vindt om een video te maken en posten. Een logische zet van Twitter, aangezien videocontent steeds maar populairder wordt en hier met bijvoorbeeld video ads ook financiële kansen liggen voor Twitter. Hoe lang de video’s maximaal mogen duren is niet bekend, maar de verwachting is dat het in lijn ligt met Vine en Instagram.
Kansen voor merken en organisaties?
Organiseer je een evenement? Een persconferentie met goede quotes? Een opening van een nieuw pand? Wat het ook is: je kunt nu vanuit Twitter videocontent maken. Eén beeld zegt soms meer dan 140 tekens: je kunt net even die ‘experience’ meegeven die in woorden (lees: 140 tekens) niet te vatten is. Vanaf je telefoon een video schieten, betekent ook snelle content – een lang besluitvormingsproces past hier dus niet bij. We zijn gelukkig allang gewend aan videocontent die uit de losse pols gemaakt is en niet in een studio met een fors budget, dus laat de vergelijking met commercials los. Tip: promoveer iemand tot ‘social media reporter’ bij een evenement of moment waar je graag (video) content voor wilt. Oefen vooraf. En zorg voor een telefoon met een fatsoenlijke camera erop.
Wil je alle verbeteringen aan Twitter weten? Mashable heeft hier een totaaloverzicht van gemaakt, lees het artikel hier. Twitter heeft nog geen concrete deadlines afgegeven wanneer ze bepaalde verbeteringen doorvoeren.
Reacties 0