HiM Retail stapt uit de elektronicabranche

De namen Harense Smid, It’s Electronics en Mikro-Electro verdwijnen als gevolg van de overname door BCC definitief uit het straatbeeld. Moederconcern HiM Retail stopt helemaal met de verkoop van elektronica, zo laat directeur Jan Hoogstrate weten in het Algemeen Dagblad. “Dat is onderdeel van de afspraken met BCC.”

BCC heeft dertig winkels van HiM Retail overgenomen, waarvan er waarschijnlijk achttien worden omgebouwd naar zijn eigen formule. De overige winkels gaan dicht, omdat die te klein zijn of overlappen met bestaande filialen van BCC. Alleen de webwinkel van Megapool gaat bij BCC onder dezelfde naam door, zegt Hoogstrate in Het Financieele Dagblad.

HiM Retail behoudt elf winkels, maar onderzoekt de mogelijkheid of die verkocht kunnen worden. Het concern gaat zich focussen op de uitbouw van de witgoedreparatiedienst onder de naam De Smid WitgoedService. Minstens vijftig mensen raken hun baan kwijt, maar dat aantal kan volgens Hoogstrate oplopen tot 150.

Het concern zocht vanwege het gebrek aan steun van kredietverzekeraars contact met verschillende branchegenoten voor een overname van de retailactiviteiten. BCC had volgens hem kunnen wachten tot HiM omviel, maar zag dat de winkels marktaandeel pakten. “BCC voelde kennelijk de noodzaak ons uit de markt te kopen.” De elektronicazaken draaien volgens Hoogstrate licht verlies, maar minder dan die van BCC.

De opkomst van onlinespelers heeft een gat geslagen in de omzetten van fysieke elektronicawinkels, meldt Het Financieele Dagblad. Sinds 2003 zijn volgens retailspecialist Hans Eysink Smeets 46 procent van die winkels verdwenen. De afgelopen jaren werd onder meer het faillissement uitgesproken over Megapool, De Harense Smid, Block, iCentre en HOBO hifi. “Het sterft van de winkels die elektronica aanbieden op het internet”, zegt Eysink Smeets. “Soms voor prijzen waar de ketens niet eens voor kunnen inkopen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!