De winkels van biologische supermarktketen Marqt stralen niet uit wat de formule voor ogen heeft. “We hebben dat inzicht, maar de laatste winkel die we geopend hebben staat nog steeds ver af van wat wij precies willen zijn”, zegt ceo Meike Beeren in het Amsterdamse stadsmagazine PS van de Week.
Ze is niet blij met het elitaire imago dat de keten heeft. “Die elitaire indruk komt niet alleen door de prijs van de producten, er zit iets niet goed in onze uitleg, in de samenstelling van ons assortiment, in het winkelinterieur, waardoor die indruk ontstaat.”
Bij de vormgeving van de winkels maakten de architecten een omgeving die de schoonheid van eten ondersteunt. Daarbij is gekozen voor natuurlijke materialen en zo min mogelijk meubilair. Een logische keuze, maar het gevolg is een luxe uitstraling, aldus Beeren. Daarnaast zijn Nederlandse consumenten volgens haar opgevoed om producten te hamsteren. “Duurzame en verse spullen zijn minder lang houdbaar, je moet dus over naar ander boodschappengedrag. Onze eetcultuur heeft nog heel wat te winnen.”
De biologische supermarktketen met vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Haarlem opent de komende maand twee winkels in onze hoofdstad. In het boekjaar 2014-2015 moet Marqt volgens Beeren winst gaan maken. Daarvoor zijn nog meer vestigingen nodig. “Ik denk dat we nu tegen twaalf maanden aankijken waarin we het nulpunt bereiken en zelf kunnen investeren in verdere groei.”
Marqt wil af van elitair imago
Gepubliceerd op 19 november 2014 om 10:12
Reacties 0