Bol.com onder vuur om ‘nepkorting’

De Consumentenbond stelt dat veel webwinkels die speelgoed verkopen nog altijd rommelen met kortingen. Bol.com spant volgens de organisatie de kroon, omdat bijna 73 procent van de aanbiedingen bij de etailer ‘nep’ zijn. Ook Wehkamp (59,4 procent), fonQ.nl (55,2 procent) en Blokker (veertig procent) zouden de consument vaak misleiden met verzonnen aanbiedingen.

De Consumentenbond analyseerde van begin september tot half november wekelijks 160 prijzen van populair speelgoed. In totaal signaleerde de bond 457 nepaanbiedingen. Zo kostte de Politiepatrouille van Playmobil in september nog 27,99 euro bij bol.com, maar werd het speelgoed vorige maand afgeprijsd van 31,99 voor 29,99 euro.

Deze methode is volgens de Consumentenbond illegaal. “De 'van-prijs' moet wel daadwerkelijk zijn gerekend vlak voordat de korting inging”, aldus een woordvoerder tegenover NOS. Vorig jaar stelde de bond het probleem ook al aan de kaak, waarbij bol.com samen met Intertoys en ToysXL als grootste boosdoeners werden aangewezen.

Net als in 2013 herkent bol.com-directeur Daniel Ropers de conclusies van de Consumentenbond niet. De doorgestreepte prijzen zijn volgens hem de adviesprijzen van de leverancier. Wehkamp dacht sinds vorig jaar op de goede weg te zijn, aldus een woordvoerder. Vanaf aanstaande dinsdag zullen volgens hem bij alle doorgestreepte prijzen duidelijk zijn dat het om adviesprijzen gaat.

Retailers die er relatief goed vanaf komen zijn V&D en Toys”R”Us. Het percentage nepaanbiedingen ligt daar op respectievelijk 9,1 en 7,8 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!