'Doe-het-zelfbranche moet blijven saneren'

De gemiddelde omzet per vierkante meter in de dhz-sector is de afgelopen jaren met ruim dertig procent gedaald. Terwijl de vloeroppervlaktes zijn uitgebreid bleven de omzetten dalen. ‘Dit is op de lange termijn niet vol te houden’, concludeert ABN AMRO in een sectorrapport.

Bouwmarkten vormen samen met breedpakketzaken (bouwmarkten met minder dan 1500 vierkante meter verkoopvloeroppervlakte) en speciaalzaken samen de dhz-branche. De 710 bouwmarkten zijn verantwoordelijk voor 77 procent van de totale omzet, terwijl de kleinere bouwmarkten met 421 filialen zeven procent binnenslepen. De 1295 speciaalzaken zijn goed voor de laatste zestien procent.

Vooral het aantal bouwmarkten is volgens ABN AMRO naar verhouding in overvloed. De omzet van bouwmarkten liep tot en met augustus van dit jaar terug met 11,4 procent, waar breedpakketzaken en speciaalzaken een daling van 5,5 en vier procent noteerden.

Bouwmarkten zijn hun assortiment steeds verder aan het verbreden met fietsen en witgoed, terwijl de gemiddelde oppervlakte is uitgebreid naar 2.950 vierkante meter. Daarnaast hebben ze volgens de bank meerdere producten van eigen huismerk ontwikkeld om hun marges te verhogen. Vooral kleinere zaken konden niet meekomen en dit heeft een deel van hen uiteindelijk de kop gekost.

Ondanks dat er al vestigingen zijn gesloten zijn er volgens ABN AMRO simpelweg te veel doe-het-zelfzaken. Bouwmarkten bevinden zich daarnaast vaak dicht naast elkaar, waardoor de klant minder specifiek voor een bepaalde bouwmarkt kiest. Hoewel de dhz-sector al jaren met overcapaciteit kampt is de verwachting van de bank dat dit niet heel snel is opgelost. ‘Een gezonder klimaat in de dhz-branche zal pas ontstaan wanneer het aantal dhz-zaken daalt.’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!