Na een testperiode van twee jaar is Albert Heijn klaar om het aantal afhaalpunten flink op te schroeven. Het startschot is donderdag gegeven met de opening van acht pick-up points. Dat laat een woordvoerder van de supermarktketen weten aan RetailNews.
Albert Heijn opende in november 2012 zijn allereerste, standalone, afhaalpunt waar consumenten online bestelde boodschappen kunnen afhalen. Sindsdien opende de Zaanse supermarktketen ook afhaalpunten in de winkel of daarbuiten en werd geëxperimenteerd met instore orderpicken van online bestelde boodschappen. “We nemen die ervaring mee bij het uitrollen van de pick-up points”, aldus de zegsman.
Met de opening van acht nieuwe pick-up points staat de teller inmiddels op 34. De nieuwste afhaalpunten bevinden zich allemaal in de winkel. Die zijn namelijk relatief snel gerealiseerd, stelt hij. “Bij standalone pick-up points moeten er vergunningen aangevraagd worden waardoor het allemaal langer duurt.”
De afgelopen periode heeft Albert Heijn zijn winkelbestand tegen het licht gehouden om te kijken welke variant afhaalpunten bij welke winkel past. “Sommige winkels zijn te klein voor een afhaalpunt of er is geen behoefte onder klanten. Maar we hebben ook de supermarkten in kaart gebracht waar we over een groot parkeerterrein beschikken, waardoor we eenvoudig een afdak voor een extern pick-up point kunnen plaatsen”, laat de woordvoerder weten.
De komende weken gaat Albert Heijn steeds meer winkels voorzien van afhaalpunten. Hoeveel er in totaal komen, wil hij niet zeggen. “Intern hebben we daar wel een doelstelling voor geformuleerd, maar die houden we voor onszelf.”
De grootschalige uitrol heeft volgens hem niets te maken met de recente entree van Jumbo op de online boodschappenmarkt. De Veghelse supermarktketen opende inmiddels al 22 pick-up points en wil dat aantal snel uitbreiden met ‘tientallen’ nieuwe afhaalpunten. “Wij zien het niet als een wedstrijd”, aldus de woordvoerder van Albert Heijn. “Zij geven gas, maar wij ook.”
Reacties 0