De transformatie van de Amerikaanse supermarktketen Lowes Foods en de favoriete winkels van Sinterklaas kwamen afgelopen week voorbij op onze social media-kanalen.
November is vanwege Sinterklaas de belangrijkste maand voor Nederlandse speelgoedwinkels. De goedgheiligman kan voor zijn inkopen inspiratie opdoen in het buitenland, waar sommige winkels hun meerwaarde ten opzichte van internetwinkels laten zien. Zo is er in de wekelijkse Facebook-rubriek 12x aandacht voor het reuzenrad van Toys"R"Us, de iconische winkels van FAO Schwarz en Hamleys en brandstores van LEGO en Barbie.
Groningen hangt er vol mee, en ook in Enschede zijn posters gespot waarop Albert Heijn zijn bezorgdienst promoot in het Fries. Een foutje of toch een marketingstunt? De supermarktketen stelt dat het eerste het geval is. 'Vraais ien stad, dat kin ja nait. 't Spiet ons donders!', reageert Albert Heijn gevat.
Jumbo opende op zijn beurt afgelopen woensdag in Amsterdam-Noord zijn tweede Foodmarkt. De winkel beslaat 2600 vierkante meter en biedt naast de dagelijkse boodschappen een uitgebreid foodassortiment. Op Facebook een impressie van de versmarkt.
Verder op Facebook gezichtsbedrog in de winkel van Frame in Amsterdam, de eerste vendingmachine voor babymelkpoeder en het eenrijsysteem van Carrefour.
Op Pinterest kwam afgelopen week de metamorfose van Lowes Foods voorbij. De supermarktketen wilde eens iets totaal anders met en liet zijn winkels door marketingbureau The Variable onder handen nemen. Het resultaat is een storedesign met een mix van humor en praktische informatie. De rebranding werd met billboards met kwinkslagen als ‘Grocery stores should get their heads out of their apples’ in het straatbeeld onder de aandacht gebracht.
Het concept van onlinemarktplaatsen wint dankzij onder meer eBay en Airbnb aan populariteit. Zelf een handelsplatform opzetten is voor consumenten niet altijd haalbaar vanwege de kosten of technologische aspecten. Met Sharetribe kan binnen een minuut een eigen onlineplatform worden opgezet, beloven de ontwikkelaars. Sharetribe biedt verschillende mogelijkheden om een goede marktplaats neer te zetten, zoals productcategorisatie en individuele vormgeving per onlineplatform. Elke marktplaats kan worden aangepast naar de wensen van de aanbieder, terwijl ook social media-kanalen gelijk geïntegreerd kunnen worden.
Verder op Pinterest onder meer de vestiging van Starbucks in Disneyland, een stijlvolle verpakking van McDonald’s en de bijzondere fietsenwinkel Monochrome.
Volg RetailTrends Media ook op Facebook en Pinterest.
Reacties 0