Duitsland moet over vijf jaar de rol van Nederland hebben overgenomen als de grootste markt van Rivièra Maison. Dat laat oprichter en ceo Henk Teunissen weten in het NRC Handelsblad.
Nederland is vooralsnog de grootste markt met onder meer twintig eigen winkels. In Duitsland beschikt Rivièra Maison over drie winkels, maar dat worden er volgens Teunissen snel meer. Zo is er onder meer een Duitse manager aangetrokken, laat hij weten. “Duitsers willen liever door Duitsers worden geholpen.”
Rivièra Maison is inmiddels in zeven landen actief met eigen winkels, waaronder in Rusland, Turkije, Kazachstan en Zuid-Korea. Daarnaast wordt binnenkort de eerste winkel in Libanon geopend, laat Teunissen weten. Voor verdere groei kijkt hij echter dichter bij huis. Behalve Duitsland wil Rivièra Maison ook uitbreiden in België, Oostenrijk en Scandinavië.
De opening van meer eigen winkels is een antwoord op de moeilijke tijden voor zijn groothandel, die goed is voor tweederde van de totale omzet. Veel dealers stopten vrijwillig of gingen volgens Teunissen failliet. “Vroeger had je aan het eind van het jaar misschien een half A4-tje met namen van mensen die hun factuur niet konden betalen, maar die lijst werd steeds langer.”
Verder focust Rivièra Maison zich meer op de verkoop van accessoires, zo bleek ook uit de recente opening van de eerste Gifts- & Home Accessories Store in Nederland. Daarnaast heeft de winkelketen zijn prijzen gemiddeld met zo’n elf procent in prijs verlaagd om te kunnen blijven concurreren met goedkopere spelers. Rivièra Maison kampt in ons land namelijk snel met een duur imago, stelt de oprichter. “Maar je kunt ons niet vergelijken met een Action of Leen Bakker, net zoals je Ralph Lauren niet kunt vergelijken met Primark.”
Reacties 0