Door Nick Möller
Redactie RetailWatching
Het is alweer een jaar geleden dat Amazon vol trots bezorging per drone introduceerde. Pakketjes zouden binnen dertig minuten op de stoep van de consument liggen, als het aan oprichter Jeff Bezos lag. Niet de technologie maar de regelgeving is volgens hem inmiddels het grootste struikelblok van de commerciële drones. Hoe lang laten bezorgdiensten per drone nog op zich wachten?
In Nederland is de inzet van drones amper een issue. Verder dan een 1 aprilgrap van Specsavers, een verkenning van PostNL en recent wat spectaculaire shots van de Domtoren in Utrecht zijn we nog niet gekomen. Sterker, de maker van die laatste beelden zou een flinke boete riskeren van de luchtvaartpolitie, want vliegen boven de bebouwde kom zonder vergunning is verboden. Net als ’s nachts vliegen of boven driehonderd meter hoogte.
Maar niet alleen in ons land blijft de invasie van drones vooralsnog uit vanwege de strikte regelgeving. Van elk team binnen Amazon werken er bij de dronedienst Prime Air relatief de meeste advocaten, zo laat Bezos weten op het jaarlijkse congres van Business Insider. De kans dat zij succes boeken lijkt echter klein, omdat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA volgens The Wall Street Journal met strengere regels gaat komen. Net als in ons land mag er alleen overdag en tot een bepaalde hoogte gevlogen worden, maar belangrijker: de drones moeten te allen tijden bestuurd worden door mensen met een vliegvergunning en bovendien in hun zicht blijven. Slecht nieuws voor Amazon dus.
DHL
Toch zijn er inmiddels al partijen die het onbemande vliegtuigje de lucht in hebben gekregen voor commerciële doeleinden. Het Duitse DHL kondigde onlangs vol trots de eerste testvlucht van zijn parcelcopter aan. De logistiek dienstverlener heeft daar naar eigen zeggen als eerste in Europa toestemming voor gekregen. De drone levert medicijnen af op het Duitse Waddeneiland Juist, waarvoor die twaalf kilometer moet afleggen. DHL zegt nog geen plannen te hebben om de parcelcopter voor reguliere bezorging te zetten, maar noemt het gebruik van dergelijke voertuigen wel een interessante optie voor de toekomst voor het afleveren van goederen in afgelegen gebieden.
Meerdere bedrijven gingen Amazon en DHL al voor met het testen van pakketbezorging per drone. SF Express, een van de grootste pakketbezorgers van China, testte de drones voor de bezorging van pakketjes in Dongguan. De Amerikaanse startup Matternet werkt op zijn beurt aan een geautomatiseerd bezorgnetwerk van verschillende goederen, die al is getest in Bhutan en Papoea-Nieuw-Guinea.
Angst
Vooralsnog komt geen enkele commerciële partij verder dan wat testvluchten. De luchtvaartautoriteiten en overheden zijn vooral bang voor de gevaren van een onbemande vlucht boven bebouwd gebied. Uit recent onderzoek van the Washington Post bleek dat er sinds 2001 alleen al vierhonderd drones van het Amerikaanse leger zijn neergestort, door onder meer technische mankementen, menselijke fouten en slecht weer. Daarbij kwam niemand om het leven, maar dat had volgens de vijftigduizend pagina’s aan onderzoeksrapporten zomaar anders kunnen zijn.
De technologie heeft gedurende die periode echter niet stilgezeten, als we Bezos moeten geloven. “Ik heb de tiende en elfde generatie drones in een kooi zien rondvliegen en het is werkelijk bijzonder.” Daarbij doelt hij niet zozeer op de fysieke uitstraling van de drone, maar op het sturen en de controle met de automatische piloot. Of zoals hij het zelf noemt: 'de ‘machine vision’-systemen die het allemaal laten werken’.
Het zit hem niet lekker dat Amazon hoogstwaarschijnlijk nog lang moet wachten voordat zijn apparaten de lucht in mogen. Zeker niet nu bedrijven in andere landen al wat stappen verder zijn. “Het is jammer, maar ik denk dat de Verenigde Staten te laat kunnen zijn. Misschien heb ik ongelijk en ben ik te sceptisch”, aldus Bezos. “Ik hoop dat ik ongelijk heb.”
Reacties 0