Nederlandse supermarkten hebben hun omzet in november met 0,8 procent zien stijgen naar 2,56 miljard euro. De omzet per kassabon groeide van 21,84 naar 21,87 euro, berekende marktonderzoeker GfK.
Net als de drie voorgaande maanden komt de omzetgroei voort uit het toegenomen aantal kassabonnen. De totale supermarktomzet tot en met de novembermaand is met 0,1 procent gedaald naar 30,57 miljard euro.
De online omzet van supermarkten maakte in het derde kwartaal één procent uit van de totale supermarktomzet. Supermarkten hebben vaker te maken met gespecialiseerde concurrenten als HelloFresh, Wijnvoordeel.nl en Zooplus, aldus GfK. De online omzet van de foodspeciaalzaken bedraagt 5,7 procent van de totale omzet.
2,5 procent van de huishoudens neemt ruim 55 procent van de totale online omzet van supermarkten en foodspeciaalzaken voor hun rekening. Van elke euro die deze consumenten spenderen aan food, wordt bijna eenderde via internet besteed. Gemiddeld bestelt deze groep eens per twee weken boodschappen online. Vooral wijn, persoonlijke verzorgingsproducten, diervoeding en luiers worden via internet gekocht.
Supers noteren lichte omzetplus
Gepubliceerd op 4 december 2014 om 10:25
Reacties 0