Aanbieders van thuisbezorgde maaltijdboxen springen in het gat dat supermarkten open laten. Supers zetten een zogenoemde recipe delivery service niet op omdat ze groot en ouderwets zijn, zegt directeur Fabian Siegel van Marley Spoon in Het Financieele Dagblad.
Marley Spoon biedt ingrediënten voor gerechten van chef-koks aan. “Wij voorzien de klant maar in één behoefte en doen dat heel goed. Wat Amazon deed met de boekenmarkt en Zalando met de kledingbranche willen wij doen in de voedingsmiddelensector.” Het Duitse Marley Spoon komt uit de koker van de gebroeders Samwer die ook aan de wieg van onder meer Zalando stonden en is sinds enkele weken actief op de Nederlandse markt.
Exacte cijfers over de omvang van de markt van aanbieders van maaltijdboxen ontbreken, maar wekelijks worden circa dertigduizend maaltijdboxen afgeleverd van onder meer HelloFresh, Streekbox, De Krat, BeterBio en Beebox. Bij een gemiddelde prijs van circa veertig euro per box is de omvang van de gehele markt op jaarbasis ruim zestig miljoen euro, rekent Het Financieele Dagblad voor. Die schatting staat tegenover een jaaromzet van 35 miljard euro van supermarkten. Het groeipotentieel van recipe delivery services is echter groot, voorspelt mede-directeur Jack Snoeken van Beebox. “Er zijn niet zoveel groeisegmenten in deze sector, maar dit is er zeker een.”
Dat er steeds meer spelers opduiken in de markt van de maaltijdbezorgservice is volgens oprichter Willem Treep van Willem & Drees alleen maar goed voor de ontwikkeling van deze branche.”Door de komst van een grote partij als HelloFresh zie je heel snel een landelijk dekkend netwerk ontstaan van gekoelde distributie. Door dat soort ontwikkelingen worden onze logistieke kosten ook weer lager.”
'Supers negeren populaire maaltijdboxen vanwege onvermogen'
Gepubliceerd op 10 december 2014 om 08:46
Reacties 0