Drastische veranderingen aan top Gucci

De ceo en creatief directeur vertrekken bij het Italiaanse modehuis Gucci. De retailer kampt met teruglopende omzetcijfers en de verandering aan de top moet het modehuis een boost geven. Dat heeft liet moederbedrijf Kering laten weten.

Zowel Patrizio di Marco (ceo) als Frida Giannini (creatief directeur) werkten meer dan tien jaar voor het fashionlabel. Di Marco startte dertien jaar geleden bij Kering en heeft als leider van Gucci de nadruk gelegd op innoveren. Giannini ging in 2002 bij Gucci aan de slag als hoofdontwerper van de lederwaren, waarna ze in 2006 de stap naar creatief directeur maakte.

Voorzitter François-Henri Pinault van Kering noemt een bijzondere prestatie dat Giannini haar laatste functie zo lang heeft vervuld, gezien het niveau en de verantwoordelijkheid die de taak met zich meebrengt. Over Di Marco zegt Pinault dat ‘zijn strategische visie, passie, charisma en toewijding Gucci hebben gebracht waar het vandaag de dag is’.

De taken van Di Marco zullen per 1 januari 2015 worden overgenomen door Marco Bizzarri. Frida Giannini zal na de fashionshow van de herfst- en wintercollectie eind februari opstappen. Wie haar zal opvolgen is nog onbekend.

Gucci zag de omzet in het derde kwartaal van 2014 met 1,6 procent teruglopen. In de eerste helft van het jaar zag het modehuis zijn omzet nog met 4,5 procent dalen. De andere luxe modemerken die Kering in zijn portefeuille heeft zagen hun omzet wel flink stijgen. Zo steeg de omzet bij Saint Laurent met 28 procent en zag Bottega Veneta de cijfers met tien procent groeien.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends