Nederlandse consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van dit jaar in totaal 9,81 miljard euro online besteed. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, dat door GfK wordt uitgevoerd. In het derde kwartaal werd 3,02 miljard euro online uitgegeven aan zowel producten als diensten, ongeveer evenveel als drie maanden eerder.
In het laatste kwartaal zullen online retailers zo’n 3,9 miljard euro online omzetten, verwacht directeur Wijnand Jongen van belangenvereniging Thuiswinkel.org. Daardoor groeit de markt van online bestedingen naar 13,7 miljard euro.
Producten zijn goed voor 55 procent van alle online bestedingen en tachtig procent van alle aankopen. In totaal zijn er tot en met september 90,7 miljoen online aankopen gedaan.
In het derde kwartaal is één op de acht aankopen met behulp van een tablet verricht. Bij kleding en food/nearfood ligt dat percentage al op veertien procent. Het afsluiten van een nieuwe verzekering gebeurt slechts in zeven procent van de gevallen met een tablet.
Reacties 0